Niels en Katinka

Mutolere, Oeganda

St. Francis Hospital

Niels en Katinka

In september 2022 zijn wij met onze omgebouwde Landcruiser vertrokken vanuit Utrecht. Na 8 maanden reizen kwamen we in het zuid westen van Oeganda aan. Ondanks de reis van ons leven hadden we heel veel zin om weer te beginnen met werken. Het district waar we werken, Kisoro district, is een van de armste gebieden uit Oeganda en wordt vaak gezien als een uithoek van het land.

St Francis Hospital in Mutolere is een missie ziekenhuis op 3 kilometer van Kisoro. Katinka werkt als kinderverpleegkundige op de nieuwe NICU afdeling en Niels werkt als medical officer op de chirurgie afdeling en in de dienst voor het hele ziekenhuis. We werken beide op een lokaal contract, dus zonder de steun van SANO was dit nooit mogelijk geweest. Ondertussen zijn we ruim een jaar aan het werk in Mutolere en hebben we onze draai gevonden. De NICU ligt vaak vol met premature en dysmature babies en Katinka en het team zijn in staat om bijna alle babies vanaf 1,0 kg in leven te houden! Ook Kangaroo care is uitgebreid en steeds meer moeders weten de weg naar de nieuwe NICU te vinden als er problemen voordoen na een thuisbevalling of een bevalling elders.

Niels werkt nauw samen met de lokale chirurg die 2 dagen per week in het ziekenhuis is. Omdat het ziekenhuis ver van de verwijsziekenhuizen ligt, moeten we veel zelf oplossen. De OK programma’s zijn heel divers met urologie, orthopedie, hernia’s, buik chirurgie, KNO en zelfs neurochirurgie.Verder viel het aantal boda-boda (motortaxi) ongelukken ons op en hebben we ons naast het klinische werk ook toegelegd op een stuk voorlichting en preventie. Zo zijn we vorige maand bijvoorbeeld een uur op de radio geweest om over verkeersveiligheid en de gevolgen van ongelukken te praten. Door de bijdrage die wij van SANO ontvangen zijn wij in staat een duurzame bijdrage te leveren aan de gezondheidszorg in een van de armste gebieden van Oeganda.

Wakoze Cyane (heel erg bedankt)
Katinka en Niels